She instead suggests that like Sofonisba Anguissola, Fontana had family members model for her. This is a rare genetic disorder which causes an abnormal amount of hair on the body. Lavinia Fontana fue muy prolífica, aunque solamente se conserva una pequeña parte de su obra. Vers la fin des années 1570, la jeune fille se fait connaître dans la ville par ses portraits, notamment l'Autoportrait au clavecin (1577, académie de Saint-Luc à Rome) et le très formaliste Famille Gozzadini (1584, pinacothèque de Bologne). "Lavinia Fontana and 'Le Dame della Citta': understanding female artistic patronage in late sixteenth-century Bologna.". [28] Caroline P. Murphy argues that while body parts are well rendered, the figures as a whole are disproportionate, similar to Prospero's rendering of human anatomy. Biographie. Milano: Electa, 1994. [16] Lavinia thrived in Rome as she had in Bologna and Pope Paul V himself was among her sitters. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. [19] It has been said that Fontana's work with mythology painting represents possibly the first female artist involvement in the genre. Son catalogue comporte à peu près 131 tableaux et dessins[1]. Lavinia Fontana was a Bolognese Mannerist painter active in Bologna and Rome. Portraits de trois peintres italiennes de la fin de la Renaissance restées dans l'ombre de leurs pairs masculins : Sofonisba Anguissola (1532-1625), Lavinia Fontana (1552-1614) et Artemisia Gentileschi (1593-vers 1652). D.874.15. She was one of the first women to execute large, publicly commissioned figure paintings. Fait encore plus remarquable, elle peint, entre 1585 et 1613, des tableaux mythologiques. La poursuite de l’entreprise familiale était typique à l’époque. [7], Her earliest known work, Child of the Monkey, was painted in 1575 at the age of 23. Pittura in Emilia dei secoli XVI e XVII. Las mujeres, lejos de gozar de igualdad, al menos podían ir a la universidad en esta ciudad. [24], The Counter-Reformation and the Council of Trent's recommendations for religious art defined Fontana's treatment of subjects and themes in her paintings. Fontana, Lavinia - The Dead Christ with Symbols of the Passion - Rollins College.jpg 500 × 682; 69 KB Mystic Marriage of St. Catherine by Lavinia Fontana, c 1577.jpg 523 × 699; 83 KB The Holy Family with Saint Catherine of Alexandria LACMA M.2011.2.jpg 4,788 × 5,942; 6.61 MB Davis Museum, Wellesley College, Wellesley, Massachusetts. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614), est une peintre italienne maniériste de l'école romaine[1]. Lavinia's youthful style resembled that of her father, Prospero. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Lavinia, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Additionally, Murphy points out that during Lavinia's lifetime, it was socially unacceptable for women to be exposed to nudity; if it was discovered that she used live nude models, her reputation would be tarnished. Lavinia Fontana est l’une des premières femmes peintres « professionnelles » en Europe à avoir accédé à la reconnaissance à une époque, la fin du 16° siècle italien, où celles-ci n’avaient aucune réelle indépendance. Elle est élue membre de l'Académie des Beaux-Arts de Rome. Les études d'après modèle nu sont interdits aux femmes car il est inconvenant, pour une femme, de peindre des hommes. [25], The influence of Mannerism is noticeable in Fontana's close attention to detail in her paintings and the significance of the materials surrounding the subject. [30], Assumption of the Virgin with Saints Peter Chrysologus and Cassian, 1584 – Palazzo Comunale, Imola, Ritratto della famiglia Maselli, c. 1565-1614, oil on canvas, "Cornell Fine Arts Museum, Collection Overview", "Lavinia Fontana, 1552-1614, Bolognese Painter by Felice Antonio Casone", "Lavinia Fontana and the female self-portrait", "Curator's Travelogue: Women Artists of Bologna", https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=998418133, Wikipedia articles incorporating a citation from the 1911 Encyclopaedia Britannica with Wikisource reference, Wikipedia articles incorporating text from the 1911 Encyclopædia Britannica, Wikipedia articles with PLWABN identifiers, Wikipedia articles with RKDartists identifiers, Wikipedia articles with SELIBR identifiers, Wikipedia articles with SNAC-ID identifiers, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Wikipedia articles with WORLDCATID identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License. Lavinia Fontana était une femme peintre, originaire de Bologne, qui a connu un grand succès de son vivant. She died in the city of Rome on August 11, 1614 and was subsequently buried at Santa Maria sopra Minerva. Sofonisba Anguissola, Caterina Vigri, and Properzia de' Rossi may have influenced Fontana's artistic career. Lavinia Fontana was the only child of the successful painter Prospero Fontana, at a time when painting was very much a family business. En 1600, on lui commande un grand tableau d'autel la Vision de saint Hyacinthe pour l'église Sainte-Sabine de Rome. Lavinia Fontana (Bologne, Italie, 1552 - Rome, Italie, 1614) fut quant à elle l'une des artistes les plus reconnues de son temps, devenant même peintre officielle de la cour des papes Clément VIII et Paul V. Dans ses peintures, on peut apprécier son goût du détail et sa grande technique dans la création de bijoux et de tissus. The high demand for portraits painted by Fontana was reflected in the large sums of money she earned during this period. Le tableau est cependant un succès à tel point qu'en 1603, elle s'installe à Rome. 2018 - Explorez le tableau « Lavinia Fontana » de Dieu Dorian, auquel 324 utilisateurs de Pinterest sont abonnés. She was trained by her father Prospero Fontana who was a teacher at the School of Bologna. [14][15], Fontana and her family moved to Rome in 1603 at the invitation of Pope Clement VIII. Bon, d'accord, il y avait déjà eu des femmes qui peignaient, enfermées dans une cour ou dans un couvent, et passant leur vie à faire de gentils portraits. Lavinia Fontana (Italian, 1552–1614), Holy Family with Saints Margaret and Francis, 1578. Béatrice Didier, Antoinette Fouque, Mireille Calle-Gruber, sous la dir., Notices dans des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portrait d'homme assis feuilletant un livre, dit Portrait du sénateur Orsini, Étude de la biographie et des œuvres de Lavinia Fontana par Jean-Claude Bourdais, Analyse du tableau "Mars et Vénus" de Lavinia Fontana (1600-1610) et biographie (décembre 2019), https://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=177688425, Catégorie Commons avec lien local identique sur Wikidata, Article de Wikipédia avec notice d'autorité, Page pointant vers des bases relatives aux beaux-arts, Page pointant vers des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portail:Biographie/Articles liés/Peinture, licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions, comment citer les auteurs et mentionner la licence, Saint Jean et l'Apocalisse, Urbino coll. En 1604, à 52 ans, le pape Clément VIII la nomme peintre de la cour pour son talent de portraitiste. Antonio Moccia di Ferrazzano. Fontana attended classes at the University of Bologna, and was listed as one of the city's 'Donne addtrinatte' (women with doctorates) in 1580. Excellent status as a daughter, wife, and mother was a prerequisite to her career due to the moral standards of the day. Après son père, son mari lui trouve ses commanditaires, diffuse et vend ses œuvres. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was an Italian painter. The naturalism of her paintings is highly praised and the beauty of her paintings is linked to her own physical attractiveness.[22]. This page was last edited on 5 January 2021, at 08:24. Fue una de las pintoras más importantes de su época, dirigió su propio taller [1] y fue pintora oficial de la corte del papa Clemente VIII. Lavinia Fontana se forme dans l'atelier de son père, où elle rencontre les artistes et les mécènes de la ville[2]. Voir plus d'idées sur le thème peintres italiens, femme peintre, mode renaissance. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. Aurelio Bonelli may have studied under her. She was trained by her father Prospero Fontana who was a teacher at the School of Bologna. It is known that the artist played spinet (a smaller type of clavichord) and could read Latin. Ya desde muy joven se hizo un nombre como pintora de pequeñas obras de … modifier - modifier le code - modifier Wikidata. She is regarded as the first female career artist in Western Europe as she relied on commissions for her income. Autoportrait (huile sur cuivre) vers 1579. The couple moved into Prospero's house in Bologna and Lavinia painted professionally, adding Zappi to her signature. El catálogo de su obra es bastante extenso, se tiene constancia de 135 obras suyas, aunque sólo se conservan 32 fechadas y firmadas. [6] Her elder sister Emilia died in 1568 when Lavinia was sixteen. She is regarded as the first woman artist, working within the same sphere as her male counterparts, outside a court or convent. Elle était la fille de Prospero Fontana (1512-1597), un artiste réputé et cosmopolite de l'école de Bologne. Lavinia Fontana, une femme peintre... qui mène à d'autres... Née d'un père peintre (Prospéro Fontana) à Bologne en 1552, après avoir étudié la peinture avec lui, elle fut traîtée comme l'aurait été un fils, elle décide de se lancer seule et de faire sa propre carrière. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was a Bolognese Mannerist painter active in Bologna and Rome. Lavinia Fontana’s authorship has also been confirmed upon firsthand inspection by Dr. Babette Bohn (verbal communication, January 2014), who also dates the portrait to the mid-1580s. Fortunati Pietrantonio, Vera. She is regarded as the first woman artist, working within the same sphere as her male counterparts, outside a court or convent. Lavinia Fontana, Italian painter of the Mannerist school and one of the most important portraitists in Bologna during the late 16th century. Lavinia Fontana’s portrait of Antonietta Gonzalez c. 1595. "Lavinia Fontana—Bologna 1552—Roma 1614." Quand elle épouse, en 1557, le peintre Gian Paolo Zappi, son talent est déjà reconnu et elle réalise les portraits de notables de Bologne. Roman gods such as Minerva, Mars, and Venus are depicted in various forms of undress in these paintings. There is little or no basis for other contemporary women artists depicting nude figures in such a way. Lavinia Fontana bolognese "pittora singolare." [26] Fontana's self-portraiture strikes a balance between presenting the artist as a distinguished lady and as a professional artist. Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. Antonietta Gonzalez (as well as her father, two sisters and other family members) had hypertrichosis (also commonly called “werewolf syndrome”). Fortunati, Vera, ed. Elle meurt à Rome à 61 ans en 1614, entourée de trois enfants survivants sur les onze qu'elle a mis au monde. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614), est une peintre italienne maniériste de l'école romaine . As a student of Ludovico Carracci, she gradually adopted the Carracciesque style, with strong quasi-Venetian coloring. Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. Son père, Prospero Fontana (1512-1597), était un peintre maniériste qui travailla pour le pape Jules III et à la réalisation des fresques du Palazzo Vecchio de Florence avec Giorgio Vasari. Les grandes familles de Bologne lui commandent de grandes compositions (La Famille Gozzadini, 1584). Sa première œuvre connue, « Enfant de singe », a été peint en 1575 à l’âge de 23. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. Née à Bologne en 1552, Lavinia Fontana étudie la peinture maniériste auprès de son père, Prospero Fontana (1512 env.-1597), représentant mineur de l'école bolognaise. Vers 1590, elle réalise La Naissance de la vierge. La décoration de la chapelle Rivaldi à Santa Maria della Pace de Rome est l'une de ses dernières œuvres. A year earlier, Fontana’s firstborn child died, so her bereavement may have partially inspired the painting. Les portraits d'humanistes qu'elle réalise entre 1575 et 1585 font preuve d'un rendu psychologique des émotions[1]. Lavinia Fontana (1552–1614) war eine der bekanntesten Malerinnen der Renaissance. [1] In the 1580s, she was known as a portraitist of Bolognese noblewomen who competed for her services. Caroline P. Murphy suspects that financial issues may have prompted Prospero to train Lavinia as a painter. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. "Lavinia Fontana". Murphy, Caroline P. (1997). Lavinia's mythology paintings which feature nude figures are being increasingly studied by art historians. Lavinia Fontana wurde in die Akademie Roms gewählt und zählte zu den herausragenden Malpersönlichkeiten ihrer Zeit. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. L'attention qu'elle porte au détail rappelle le travail d'une autre représentante de la Renaissance originair… Elle se consacre, dans un premier temps, à des tableaux de petite dimensions répondant à des commandes et à des actes de dévotion privés, tel que Cristo con i simboli della Passione (1576), conservé au Musée d'Art d'El Paso. She is known as the first woman artist to paint female nudes. [3] She was perhaps the first woman artist to paint female nudes, but this is a topic of controversy among art historians. Liana De Girolami Cheney argues that the naturalism of the figures may indicate that Fontana used live nude models. Très appréciée du pape Grégoire XIII et sensible à l'idéologie de la Contre-Réforme, elle exécute, en 1584, son premier retable La Madone avec saint Pierre Chrysologue et saint Cassien. [11] In addition to portraits, she later created large scale paintings with religious and mythological themes which sometimes included female nudes. Bolognese painter Lavinia Fontana was the most significant and prolific woman artist of Renaissance Europe. Elle réalise également de nombreux autoportraits. Our painting is closely related to another portrait by Lavinia of nearly identical size and format (Fig. Prospero Fontana fut également un professeur réputé qui enseigna à Agostino et Ludovico Carracci. Portraitiste célèbre dès la fin des années 1580, elle reçoit d'importantes commandes, non seulement de nobles dames mais également d'hommes importants et de lettrés. À 25 ans, en 1577, Lavinia Fontana épouse un peintre mineur Gian Paolo Zappi d'Imola, qui arrête sa carrière pour devenir son assistant. Milano-Roma: Jandi Sapi, 1989. He also posits that this is the first visual rendition of Cesare Ripa's 1603 description of Pittura.[18]. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Fille du peintre maniériste, Prospero Fontana, c’est avec lui que Lavinia fait son apprentissage. in Nell'eta' di Correggio e dei Carracci. Lavinia Fontana, 1552–1614. Lavinia Fontana a travaillé dans les mêmes domaines que ses adversai res du sex oposé, qui n´avaient pas trouvé de patronage à la cour ou aux monastères.Mais elle a pûdifficilement atteindre un tel rôle sans le soutien de son père. For a long time, an artist dad was basically a prerequisite for female artists, since artistic training was otherwise difficult for women to come up. The Self-Portrait at the Clavichord with a Servant is considered to be her masterpiece. 1592, Huile sur toile l Dépôt de l’Etat, 1874 l Inv. [17] According to Jean Owens Schaefer, the reverse side of the medal depicts Pittura, an allegorical figure representing painting. Lavinia Fontana (Bologne 1552 – Rome 1614) Vénus et l’amour . Cheney, Liana (Spring-Summer 1984). 12 janv. This extensively illustrated book is the first comprehensive study of Fontana in the English language. Though this work is now lost, another early painting, Christ with the Symbols of the Passion, painted in 1576, is now in the El Paso Museum of Art. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. La dernière modification de cette page a été faite le 16 décembre 2020 à 09:39. She was subsequently appointed as Portraitist in Ordinary at the Vatican. Il était courant que les femmes peignent, en particulier des sujets « mineurs », des portraits familiaux, des natures mortes, pour le loisir, aucune n’était donc peintre de profession. Lavinia Fontana, Self-Portrait with the Spinet Accompanied by a Handmaiden (1577). This depiction of two coexisting roles was common for sixteenth-century women artists. She was the recipient of numerous honors,[2] including a bronze portrait medallion cast in 1611 by sculptor and architect Felice Antonio Casoni. Son style typiquement maniériste peut être illustré par ce tableau qui emprunte au chef-d’œuvre de Pontormo de 1528tout en respectant les préceptes de compo… [2] She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. Fontana studied with her father, Prospero Fontana (c. 1512–97), a Prospero was a prominent painter of the School of Bologna at the time and served as her teacher. [20], Lavinia is immortalized as the subject of Portrait of a Woman (1595) by Paolo Veronese. 16 nov. 2017 - Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614) est une peintre italienne maniériste de l'école romaine au succès incontesté. Davis Museum and Cultural Center – Wellesley, Massachusetts. Fue hija del pintor Prospero Fontana, pintor de la escuela de Bolonia, que le enseñó el oficio. [8] Bolognese society at large was supportive of Fontana's artistic career, providing opportunities and connections that were not available to women in other locales. Sie schuf vor allem Porträts und Altargemälde. "Lavinia Fontana, Boston 'Holy Family'". She also received an academic education. En 1594 elle fait le portrait d'Antonietta (dite Tognina) Gonsalvus, une jeune fille atteinte d'hypertrichose (maladie ultra-rare provoquant une pilosité extreme sur le visage). Murphy, Caroline P. (1996). Biographie [modifier | modifier le code]. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre.